Як навчитись вірити у себе і не боятися критики?
Добрий день. Останнім часом я почала помічати, що моя самооцінка десь на нулі, і це дуже заважає мені жити. Мені важко навіть приймати компліменти чи думати щось добре про себе. Постійно здається, що мене судять чи оцінюють інші, тому намагаюсь уникати нових знайомств чи бути в центрі уваги. Навіть коли щось роблю добре, вже думаю, що це ненадовго і скоро помилюсь, а інші будуть сміятися. Як навчитися не зациклюватися на чужих думках і приймати себе такою, як є? Хочеться стати більш впевненою і спокійною, але поки не розумію, з чого почати. Підкажіть, з чого можна почати роботу над собою? Чи можливо, це вже такий вік, що нічого не змінити?

Всі відповіді:
Ксенія, вітаю!
Розумію, як це буває складно, коли є це болюче відчуття, що інші будуть критикувати чи сміятися. Це заважає реалізовувати свої бажання та проявляти себе.
Причина цього стану частіше всього походить з дитинства, коли батьки порівнювали з іншими дітьми та часто критикували. І якщо в дитинстві давали мало компліментів та підтримки, то ми звикаємо до такого стану речей. Став дорослим, почав жити самостійно, ми продовжуємо чути голос критикуючої батьківської фігури у себе всередині.
Що з цим робити?
- Коли Ви знову відчуєте страх, що Вас осудять чи будуть критикувати, задайте собі питання – Чий голос я зараз чую? Мами чи тата, чи можливо бабусі?
- Згадайте, що Ви вже доросла, і Ви можете робити те, що хочеться (крім порушення закону). Ви цінна і маєте право на це так само, як кожна людина у цьому світі. Пам’ятайте, що якою б хорошою людина не була, завжди знайдуться люди, які будуть її критикувати. Ті люди, які діють і не бояться критики, просто навчилися її витримувати і не звертати на це увагу.
- Дозвольте собі бути неідеальною, допустити якусь незначну помилку – і ви побачите, що все буде добре. Люди можуть навіть не помітити, того що сталося. Всі можуть помилитися і це нормально. І з кожної ситуації можна знайти вихід, хоча іноді він нам і не подобається.
- Напишіть список того, що ви досягли в житті. Навіть прості речі, такі як «закінчила школу», «знайшла роботу», «маю дім, де жити», адже є багато людей в світі у яких цього не має.
- Вчіться хвалити себе за маленькі досягнення і давайте собі підтримку, коли щось іде не так.
- Приходьте в терапію до психолога, який допоможе знайти свої внутрішні опори та укріпити внутрішню фігуру дорослого.
Шлях до розуміння своєї цінності потребує часу та зусиль, але це точно того варто. І головне це можливо!
Бажаю Вам зрозуміти свою цінність і відчувати спокій та гармонію!
Записатися на консультацію до цього психолога