Як навчитися тримати емоції під контролем?
Добрий день. У мене така проблема: я часто не можу справитися зі своїми емоціями, особливо, коли хтось мене зачіпає чи щось іде не так, як я очікувала. Наприклад, я можу легко розплакатись через дрібницю або сильно роздратуватись у ситуаціях, де треба було би просто спокійно подумати. Через це почуваю себе слабкою і часто сварюся з друзями та близькими. Потім мені дуже соромно за те, як я себе поводила, але в момент емоцій я ніби втрачаю контроль. Як навчитись краще контролювати свої реакції і не дозволяти емоціям руйнувати стосунки та моє життя? Бо я вже не знаю, що робити з цим. Можливо, є якісь прості методи, щоб почати працювати над собою? Дякую!

Всі відповіді:
Добрий день, Алла.
Контроль над емоціями – завдання не з легких.
Причиною підвищеної емоційності частіше за все є заборона собі на деякі емоції (хтось собі забороняє агресію, хтось сум, печаль тощо).
Емоції впливають на фізіологію, тому коли емоційна реакція запустилась, то ми не можемо її просто припинити, але є методи полегшити свій стан. На що ми можемо вплинути- так це на свою поведінку. Також ми можемо відслідкувати свої думки, які призвели до емоційної реакції – це значно простіше зробити у співпраці з психологом, але цілком реально і самостійно, просто ймовірно на це піде значно більше часу.
Поділюсь з вами «хитрощами» як полегшити свій стан в моменті, коли емоції затоплюють. Якщо ви встигли зрозуміти, що втрачаєте контроль, спробуйте швидко змінити положення тіла – присісти або навпаки встати, випити води, змінити ритм свого дихання. Важливо про це звісно в моменті згадати – це потребує тренувань. Трошки «вищий пілотаж» якщо ви з часом навчитесь називати емоцію, яка виникла (просто про себе подумайте або навіть скажіть вголос «Я зараз злюсь», «Відчуваю безсилля», «Я розчарована» тощо)- усвідомлення і прийняття своєї емоції як не дивно значно полегшує стан.
Вище я описала таку швидку артилерію, але щоб впоратись із завданням більш грунтовно все ж таки потрібна систематична робота з психологом, відслідковування своїх емоцій.
Спробуйте самостійно здійснити деякий самоаналіз. Після кожної ситуації, яка викликала у вас бурхливу реакцію записуйте: емоцію, що виникла; дії, до яких вона вас спонукала; думку, яка викликала вашу емоційну реакцію. Задайте собі питання чи є ця думка фактом чи це просто ваша гіпотеза. В більшості своїй думки є лише припущеннями, домислами, фантазіями та ілюзіями, в які ми звикли вірити. Буває складно визначити думку, яка спровокувала подальшу емоцію і дії. Складно відрізнити факти від домислів.
Дуже гарна практика, з якої варто починати дослідження своїх емоцій – ставити будильник на певні години 4-5 разів на день і коли чуєте дзвін будильника називайте, які емоції зараз відчуваєте, можна записувати – тоді у вас буде ваша емоційна картина протягом дня.
Бережіть себе!
З повагою, Сливінська Злата, коуч та психолог платформи Mozhna
Записатися на консультацію до цього психолога