Що робити, якщо дитина перестала довіряти?
Доброго дня. Мені 32 роки, у мене є син, йому 7 років. Помітив за останній час, що він став якимось замкнутим. Раніше завжди все розказував, а тепер, якщо щось питаю, то відповідає коротко або взагалі уникає розмови. У школі, наче, все нормально, так вчителька сказала, але вдома він мовчить, багато часу сидить у своїй кімнаті. Я не розумію, може я щось роблю не так, чи це просто його вік і так має бути? Боюсь, що це погано вплине на наші з ним відносини. Ще є таке відчуття, що, можливо, я десь його образив чи жорстко відреагував на щось, і тепер він боїться мені довіряти. Не знаю, як правильно з ним поговорити, щоб він відкрився, і чи варто взагалі чимось перейматися? Можливо, це я себе накручую, але хочеться повернути той контакт, який був раніше. Порадьте, будь ласка, як краще вчинити?

Всі відповіді:
Замало інформації про ситуацію та вік дитини, але постараюся акцентувати увагу на головних моментах.
Втрата довіри дитини свідчить про порушення зв’язку між батьками й дитиною. Це може трапитися через невиконані обіцянки, постійні зауваження, знецінення почуттів чи досвіду дитини, відсутність підтримки або інші ситуації, які вона сприйняла як несправедливість або ж це могли бути і травматичні події, які пережила дитина поза межами сімʼї (булінг тощо).
1. Визначте причину втрати довіри. Пригадайте, чи було щось, що могло травмувати дитину? Якщо це можливо, спробуйте поговорити із дитиною, намагаючись зрозуміти, що саме викликало її недовіру.
2. Проявляйте емпатію і не ставте очікувань.
Слухайте дитину без критики, виправдань чи оцінювання. Важливо, щоб вона відчувала, що її почули й прийняли її емоції.
3. Підтримуйте відкритий діалог. Запропонуйте дитині говорити про те, що її турбує, без страху осуду. Створюйте атмосферу, де вона зможе вільно ділитися своїми думками. Запитуйте її про її почуття та думки.
5. Не поспішайте, будуйте довіру поступово. Виконуйте свої обіцянки, навіть якщо вони здаються незначними. Слово батьків для дитини - це основа її безпечного простору та впевненості.
6. Демонструйте свою любов. Показуйте любов і турботу через слова, обійми, якісний час, проведений разом. А не лише функціонально: чи дитина їла та чи зробила уроки.
Це допоможе дитині знову відчути безпеку поруч із вами.
Пам’ятайте, що відновлення довіри - це процес, який вимагає часу, терпіння й щирості. Ваше завдання - показати дитині, що вона завжди може на вас покластися.
Записатися на консультацію до цього психолога