Як побудувати здорові стосунки з батьками, коли конфлікти з дитинства?
Доброго дня, шановні психологи! Пишу з надією на підтримку, адже сама зовсім заплуталась у своїх стосунках із батьками. Мені 35 років, і, на щастя, обидва мої батьки живі. Однак нам важко знайти спільну мову. Я навіть не знаю, з чого почати... Мабуть, з дитячих спогадів.
Пам’ятаю, як мій тато ще з дитинства завжди ставив когось у приклад або ж звинувачував мене у всьому, коли щось йшло не так. Він завжди акцентувався на моїх недоліках. Не заперечую, що, будучи дитиною, я могла помилятися, але хіба це мало бути єдиним, що бачив у мені батько? Мама також ніколи не визнавала своїх помилок і ніколи не вибачалась. Бували ситуації, де вона явно була неправа, але від неї я не чула ні слів жалю, ні визнання неправоти.
Іноді батьки могли тижнями не розмовляти зі мною, і врешті-решт я була змушена першою йти на примирення, адже не могла жити в конфлікті — це завдавало мені душевного болю. Батьки часто сварились на моїх очах, мама воліла вирішувати питання криками, а не спокійними розмовами.
Зараз я доросла, заміжня і живу окремо. Здавалося б, тепер мало бути легше, адже ми не бачимося щодня. Але щоразу, коли виникає якась ситуація, я все одно "винна у всьому". Я не можу повірити, що це справді так. У мене постійне відчуття провини, ніби в конфлікті саме я зобов’язана робити перший крок до примирення, бо інакше все це може тривати місяць чи навіть довше.
Ось нещодавня ситуація. Мені довелось лишити мого дворічного сина на день у батьків, оскільки потрібно було терміново поїхати до лікаря в інше місто. Це вимушений крок, бо чоловік працює постійно. Батьки люблять онука, і я завжди вдячна їм за допомогу. Та в той день, коли мене не було, дитина захворіла. Мама цілий день дзвонила, говорила, що хвилюється, що необхідно звернутися до лікаря.
Коли я приїхала додому, то теж відчула себе погано — температура піднялася до 39 градусів. Уранці ми з мамою і сином пішли до лікаря, після чого я вирішила залишитись у батьків на якийсь час, бо самій хворій було важко впоратись з дитиною. Після лікаря потрібно було закапати синові очі, тож я попросила маму потримати його. Але син почав плакати, і я ледь могла це зробити. У той момент мама просто сиділа і, замість допомогти, обіймала дитину та називала мене "живодеркою", бо я, на її думку, "силою" закапувала очі.
Почула ще й зауваження про те, що я розмовляю голосно, хоча я просто говорила виразніше через стрес. Я намагалася пояснити, що мені важко зробити це самій, але натомість отримала звинувачення в тому, що "знущаюся над дитиною". В результаті, я просто зібрала речі і повернулася додому, бо відчула порожнечу і повне виснаження.
Здається, мама ображається на будь-яке не так сказане слово, а ситуація завжди обертається так, що винна в усьому лиш я. Батько, у свою чергу, завжди її підтримує. Я постійно чую, що я "невдячна", "агресивна", "конфліктна" і ніколи не права.
Це все дуже боляче, і таких ситуацій було чимало. Потрібна порада. Може, справа насправді в мені? Чи можна щось змінити в цих стосунках? Буду вдячна за будь-які думки і підтримку!

Всі відповіді:
Доброго дня, Оксано!
Дякую за те, що довірили нам свою історію)
Насправді, стосунки з батьками впливають на усе наше подальше життя. Тому дуже важливо розібратися в цій темі, поставити всі крапки над "і", знизити рівень своєї тривожності та болю в цій темі, задля формування якості свого подальшого життя.
По-перше, потрібно розпочинати з роботи над собою, для того щоб в майбутньому спробувати вирішити питання комунікації з батьками. З першої частини розповіді зрозуміло, що у Вас з дитинства формувалися відчуття провини та невпевненості в собі. Але, слід зауважити, що навряд Ваші батьки хотіли (хочуть) цілеспрямовано заподіяти Вам шкоду, тому що в більшості випадків батьки діють спираючись на власний досвід в їх сім'ях дитинства. Це не виправдовує їх поведінку на 100%, але це може бути для Вас поштовхом переглянути (пропрацювати) свої образи, щоб не носити їх всередині себе. Це забирає дуже велику кількість ресурсу у людини.
По-друге, будь-які негаразди у будь-яких стосунках, зокрема з батьками, відбуваються з подачі двох сторін. Тобто відповідальність за ці негаразди лежить на обох сторонах конфлікту. Перекладання на Вас всієї відповідальності, і "змушення" Вас іти на примирення є нездоровою моделлю побудови стосунків, особливо в дитячому віці. Ця модель може залишатися з Вами у дорослому житті навіть по відношенню до інших рідних людей, друзів, колег і в цілому оточення. Навчіться відслідковувати моменти, коли Вас "вплутують" у відчуття провини, та брати їх під власний контроль.
Стосовно ситуації, яка відбулася нещодавно. Ви попросили та розраховували на допомогу від батьків - і це нормально. Реакція Вашої мами, та підсилення цієї реакції з боку батька, можливо говорить про не до кінця завершену сепарацію між Вами з батьками. Тобто фактично Ви вже доросла особистість, яка живе окремо і має свою сім'ю, але емоційно дуже залежите від думки, реакцій та слів батьків.
Отже:
"Може, справа насправді в мені?" - повторюсь, стосунки - це завжди про відповідальність та роботу з обох сторін.
"Чи можна щось змінити в цих стосунках?" - в будь-яких стосунках можна впровадити зміни на їх покращення. Але 100% гарантії цього ніколи не має. Розпочати слід з: 1. роботи над власними кордонами. 2. Часу на відновлення своїх сил та енергії у комунікації з батьками (будь-які зміни починаються всередині нас самих). 3. Роботи з емоціями (Ви маєте право на будь-які почуття, якщо Вам болить або образливо - це є нормальним і Ви маєте можливість проживати ці емоції, але потрібно навчитися правильно реагувати на них, задля того, щоб забезпечити собі внутрішню рівновагу та баланс). 4. Зміна стратегії поведінки з батьками. Відстоюйте свою позицію впевнено та спокійно.
Пам'ятайте, ви не можете повністю контролювати емоції, поведінку та реакцію Ваших батьків, але Ви можете змінити власне ставлення до цього.
Щиро бажаю Вам успіхів в роботі над собою та стосунками з Вашими батьками! Впевнена, якщо є бажання щось модернізувати у своєму житті, результати обов'язково будуть=)
Записатися на консультацію до цього психолога