Як пережити емоційний аб'юз і відновитись після токсичних стосунків?
Добрий день. Я дуже прошу вашої допомоги, бо вже не знаю, з ким поговорити про це. Я рік зустрічалася з чоловіком, який, як я тепер розумію, емоційно мене аб'юзив. Спочатку все було нормально, але потім він почав принижувати мене в дрібницях – постійно критикував, знецінював досягнення, міг насміхатися, хоча сам нічого такого не робив. У якийсь момент я почала сумніватися у власній адекватності: думала, може, це я дійсно якась „не така”? Ми вже розійшлися, дякувати Богу, але я часто ловлю себе на відчуттях, що все одно винна в усьому, що зі мною щось не так. І ще страшно, що я знову потраплю в такі стосунки. Як повернути віру в себе і перестати відчувати провину? Як зрозуміти, чи я готова почати стабільні та здорові відносини, якщо мені здається, що взагалі забула, як це – довіряти людям?

Всі відповіді:
Доброго дня, Ірино. Мені прикро читати, що Ви відчуваєте провину і втратили віру у себе. Але радує, що Ви хочете вийти із цього стану і почати знову жити щасливо.
Щоб повернути собі впевненість та віру в себе потрібно зрозуміти та прийняти те, що аб’юз це результат дії іншої людини, який ніяк не пов’язаний із Вашими «недоліками». І Ви АБСОЛЮТНО ні в чому не винні.
Після виходу із аб’юзивних стосунків певний час у людини є відчуття провини, про яке Ви кажете. А ще страхи та сумніви. Важливо дати собі час це прожити і не картати себе за те, що одразу не побігли жити на повну. Уявіть, що в такій ситуації опинилася Ваша найкраща подруга: які слова підтримки Ви б їй говорили, як підтримували? Ось так і підтримайте себе.
Щодо відчуття провини, то нав’язування вини це стратегія аб’юзерів, так вони маніпулюють людьми. Як тільки Ви відчуваєте провину, то відслідковуйте звідки вона взялася: це Ваша думка чи думка, яку підсадив колишній. Якщо колишній – нівелюйте його вплив на Вас та Ваше життя.
А ще я би порадила попрацювати над тим, чия думка для Вас найбільш важлива. Бо, читаючи Ваше повідомлення, здавалося, що колишній все ще «великий та дорослий», думка якого дуже важлива та впливова. Але, насправді, ні.
Пам’ятайте, що велика, важлива та доросла це Ви.
І щодо того, як розпізнати що Ви готові до нових стосунків.
Я вважаю, що Ви готові тоді, коли Вам не страшно та не тривожно. Коли нова людина та потенційні відносини викликають цікавість та спокій.
Бажаю Вам відновити душевну рівновагу та повернути віру в себе.
Записатися на консультацію до цього психолога