Як знайти підхід до своєї дитини-підлітка?
Добрий день. Мені 29 років, і в мене є син, йому 13. Чесно кажучи, я вже втомився постійно сваритись із ним. Іноді буває таке враження, що ми взагалі говоримо різними мовами. Я намагаюсь викладати свої думки спокійно, але він або робить вигляд, що мене не чує, або відповідає різко. Розумію, що для нього це теж нелегкий вік, але якось усе це вже дуже виснажує. Намагаюсь бути строгим, але не перегинати, але поки це не дуже працює. Не хотів би зіпсувати з ним стосунки, але і знаходити спільну мову стає дедалі важче. Можливо, я щось роблю не так? Чи є якісь способи краще зрозуміти дитину та зробити наші відносини більш теплими? Бо я починаю переживати, що замість нормального батька він просто бачить у мені людину, яка його постійно критикує.

Всі відповіді:
Вітаю Вас, Денис! Ваші переживання абсолютно зрозумілі, адже підлітковий вік — це складний період як для дітей, так і для батьків. У цей час дитина прагне самостійності, але водночас потребує підтримки та розуміння. Часті конфлікти часто виникають через різні очікування: ви хочете дати поради чи направити, або повернути стосунки у попереднє русло, а син може сприймати це як критику, контроль і обмеження.
Спробуйте більше слухати його без оцінок і осуду, як би це не було важко зробити. Навіть якщо його слова чи вчинки вас дратують, важливо показати, що ви цінуєте його думку. Коли ви говорите, використовуйте спокійний тон і "я-повідомлення", наприклад: "Я хвилююся, коли ти не говориш про свої проблеми", замість "Ти завжди все приховуєш". Це допоможе уникнути відчуття тиску.
Якщо вийде, спробуйте знайти час для спільних занять, які подобаються вам обом. Це може бути гра, спорт, рибалка, походи чи навіть просто мовчазна прогулянка. Такі моменти допомагають зміцнити емоційний зв'язок.
Пам’ятайте, що підліткам важливо відчувати себе почутими й прийнятими, навіть якщо вони часом грубіянять. Покажіть, що ви на його боці. Памʼятайте, що ви можете зрозуміти стан підлітка, а підліток вас - наврядчи, і це абсолютно нормально, адже ви вже були у його віці і вже проходили цей етап.
Якщо ситуація здається вам надто складною, не соромтеся звернутися до психолога, який допоможе знайти правильний підхід. Ви вже робите великий крок, усвідомлюючи проблему і бажаючи її вирішити.
Записатися на консультацію до цього психолога