Як навчитися справлятися зі стресом і відчуттям тривоги?
Добрий день. Мене останнім часом дуже мучить така проблема — я постійно відчуваю тривогу. Начебто нічого страшного прямо зараз не відбувається, але всередині все стиснуте, як ніби має статися щось погане. Я сильно переживаю за рідних, думаю про роботу, а ночами навіть нормально заснути не можу — в голові постійно якісь думки. Часто плачу без причини, втома накопичилась, а я навіть не знаю, за що взятись, щоб це припинилось. Я розумію, що десь моя нервова система просто вже не витримує, але як почати розбиратися з цим у звичайному житті? Як заспокоїтися і перестати себе накручувати? Заздалегідь дякую за відповідь.

Всі відповіді:
Галя, вітаю Вас!
Ваша тривога може бути наслідком накопичення емоцій, переживань, які не мають виходу на зовні. Вони, нажаль,  залишаються в нашому тілі і можуть давати психосоматику.
Важливо цим емоціям давати місце:
1. Можна кожен раз звертати увагу де саме в тілі відчуваєте напруження. Приділити увагу цій частині тіла, побути думками там, спробувати розслабити .
2. На протязі дня відслідковувати свої важкі емоції, брати в руки папір та ручку і виписувати, що саме відчуваєте. На зворотньому боці пишете, а як саме Ви хочете себе відчувати натомість. І коли прописали, прочитати ще раз, що написали замість і побути в цьому декілька хвилин (5-10). Щоб відчути цей інший стан, побути в ньому.
Напочатку можете відчувати деякий супротив. І це нормально.  Але згодом Вам буде ставати легше виконувати цю техніку і головне Ваш стан ставатиме краще.
3. Також, будуть доречними медитації, заняття йогою, пілатесом, масажі - все, що може допомогти розлабити тіло.
Знаходьте для себе час, для таких простих технік/вправ. Це ваше здоров’я і ваша відповідальність.
Бажаю Вам успіхів у досягненні спокою та душевної рівноваги!
З повагою,  психолог Юлія Харківська 🫶
Записатися на консультацію до цього психолога
Вітаю, Галю.
Ваш стан дуже схожий на хронічну тривожність і емоційне виснаження. Коли нервова система перебуває в постійній напрузі, організм сприймає навіть звичайні події як потенційно небезпечні, через що виникає відчуття, що «ось-ось щось станеться». Це виснажує і тіло, і психіку, тому важливо вчитися регулювати свій стан.
Рекомендую звернути увагу на такі моменти:
1. Зменшити перевантаження нервової системи. Обмежте потік тривожної інформації (новини, соцмережі, розмови про негативне). Дотримуйтеся режиму дня: достатній сон, регулярне харчування, фізична активність допомагають зменшити напругу. В період невизначенності дуже важливу роль грають знайомі рутинні ритуали, дії. Вони створюють почуття контролю та безпеки. Додайте в щоденне життя ресурсні дії та справи, які вас заспокоюють та наповнюють (теплий чай, обійми, улюблена музика, прогулянка).
2. Робота з думками. Звертайте увагу на те, що запускає тривожні думки, і ставте собі питання: чи дійсно ця ситуація небезпечна? Чи можу я зараз щось із цим зробити? Можете спробувати техніку «перемикання уваги»: як тільки починається «розкручування» думок, одразу ідіть з голови в дії - наприклад, вмийтеся холодною водою, зробіть кілька вправ. Будь-яка доступна дія буде корисною.
3. Техніки заспокоєння, які я Вам пропоную:
• Дихальні практики - дихання животом, повільний вдих на 4 рахунки, затримка на 4-5, довгий видих на 6 (або на 8, якщо вдасться).
• Прогресивне розслаблення тіла (почергове напруження і розслаблення м’язів тіла). Можете знайти в інтернеті записані практики і вмикати їх перед сном.
• Заземлення: сфокусуйтеся на тому, що бачите, чуєте, відчуваєте фізично на дотик, що відчуваєте на запах і на смак. Або просто помічайте та називайте предмети, які бачите довкола.
4. Фрірайтинг. Виписуйте всі тривожні думки, це допомагає «вигрузити» їх із голови. І якщо щось сильно турбує, запитайте себе «Що я можу зробити прямо зараз?»
5.Коло підтримки: спілкування з близькими, які можуть вислухати і підтримати, зменшує відчуття ізольованості.
Якщо тривожність не зменшується і заважає нормально жити, варто звернутися до психолога, щоб розібратися з її причинами глибше.
Головний пріоритет - турбота про себе.
Записатися на консультацію до цього психолога