Як позбутися відчуття меншовартості?
Добрий день! Я багато років помічаю за собою, що порівнюю себе з іншими й завжди знаходжуся гіршою. Щось схоже на комплекс меншовартості. Наприклад, бачу, як моя колега гарно виглядає або легко знаходить спільну мову з людьми, і одразу почуваюсь незручно, наче я якась не така. У мене гарна освіта і навіть певні досягнення, але це все не приносить задоволення, бо постійно думаю, що хтось зробив би це краще. Через це бувають моменти, коли я просто не хочу братися за нові справи, бо боюся, що не зможу. Мені вже 45 років, а відчуття впевненості немає й досі. Як це можна змінити? Можливо, щось не так у моєму мисленні? Дуже хочу навчитися приймати себе й жити без таких постійних закидів до самої себе.

Всі відповіді:
Вітаю, Дашо!
Порівнюючи себе з кимось іншим і роблячи вибір не на свою користь, ми можемо відігравати якусь історію дитинства.
Причини часто лежать саме там. Самооцінка формується в ранньому дитинстві, а шліфується в підлітковому періоді.
Серед причин невпевненості можуть бути завищені вимоги батьків, які ставилися, наприклад, до дитини не за її віком (зав'язувати шнурки в 2 рочки, наприклад, дитині не під силу, як і каліграфічно писати в 5-6 років).
Де, хто, коли і з ким вас порівнював у дитинстві? Тепер ви можете цього не робити із собою, бо ви не є та людина, яка вас порівнювала або критикувала.
Тепер можна подивитися на цю історію очима дорослої жінки і без зайвої скромності сказати собі: у чому я відчуваю силу зараз? Які свої сильні сторони можу відзначити? Що мені допомагало у найскрутніші періоди життя? На які свої риси та якості я опиралася, коли "вигрібала" з кризових періодів? За що я можу себе похвалити?
Проаналізуйте ці відповіді, серед них буде щось таке, на що можна буде спиратися у хвилини відчаю та зневіри в собі.
Також можна тренувати впевнену поведінку/мовлення/рухи/ перед дзеркалом.
Може стати в пригоді вивчення своїх тілесних проявів: відстежування коли і де затискає, якщо треба йти в проявлення або брати на себе відповідальність. Робота через тіло з тілесно-орієнтованим терапевтом допоможе прокачати не тільки впевненість в собі, але й самоцінність, самооцінку, кордони, контакт із собою та оточуючими.
Запис себе на камеру з наступним аналізом та виправленням якихось помилок або коригуванням чогось, що вам впаде в око.
Також можна спробувати вести записи, в яких кожну негативну або деструктивну думку про себе перекладати люблячою мовою: "я не впораюсь із цим завданням" перекладаємо як "я досі з цим чудово справлялась, я зможу, у мене є всі компетенції для цього".
Також важливо подумати над тим, від чого ви відмовляєтесь, коли обираєте не себе? І що ви обираєте, коли обираєте не себе?
Оточуйте себе підтримуючими людьми, які безумовно сприймають вас такими, яка ви є. Так ви можете почуватися в безпеці, що буде формувати новий досвід.
Записатися на консультацію до цього психолога