Не можу знайти спільну мову з дочкою-підлітком
Добрий день. Мені потрібна порада, бо вже просто не знаю, як правильно діяти. У мене є донька, їй 16 років. Останній рік я відчуваю, що ми ніби на різних хвилях. На будь-які зауваження вона реагує дуже різко: закривається у своїй кімнаті, грубить, а інколи навіть плаче. Я розумію, що у підлітків свій вік і свої труднощі, але здається, що я постійно роблю щось не так і лише погіршую ситуацію. Я стараюсь підтримувати її, але вона говорить, що я нічого не розумію і просто її 'дістаю'. В той же час я помічаю, як вона ховає свої проблеми, хоча видно, що їй важко. Це мене дуже тривожить, але я не знаю, як правильно спілкуватись з нею так, щоб вона не закривалась і не відштовхувала мене. Як ви порадите поводитися в такій ситуації? Можливо, мені потрібно змінити підхід, чи просто дати їй більше свободи? Дякую за відповідь.

Всі відповіді:
Софія, вітаю! Ваша ситуація знайома багатьом батькам, адже багато хто відчуває подібні труднощі в спілкуванні з підлітками. Підлітковий вік – це час великих змін, і багато підлітків стають емоційно вразливими, що може призводити до конфліктів з батьками. Ось кілька важливих рекомендацій:
Не тисніть: спробуйте створити середовище, де ваша донька почувалася б вільно, щоб ділитися з вами думками та почуттями. Не задавайте напряму тих питань, які вас так хвилюють і на які ви б найбільше хотіли отримати відповідь. Як бачимо з ваших слів, це призводить навпаки до закритості за сторони доньки. Тобто, коли вона готова поговорити, запитуйте про її життя, захоплення, водночас уникаючи критики і прямих питань про проблему. Дайте їй зрозуміти, що ви готові слухати і підтримувати її без тиску. Не форсуйте спілкування, якщо вона закривається. Сприймайте це як норму.
За її потреби, давайте їй можливість побути наодинці, але паралельно нагадуйте, що ви завжди готові допомогти, коли вона буде готова поспілкуватися. Спробуйте висловити розуміння: ви можете сказати щось на кшталт: "Я бачу, що тобі важко, і це нормально. Я поруч, якщо ти хочеш поговорити."
Якщо ситуація стає все більш складною, можливо, варто розглянути можливість звернення до психолога і запропонувати це дитині. Професійна допомога може бути дуже корисною, для обох вас: психолог може надати вашій доньці інструменти для роботи з емоціями, а вам допомогти вам знайти ефективні способи спілкування.
Необхідно пам'ятати, що встановлення комунікації може зайняти час. Ваше терпіння, підтримка і готовність сприймати ситуацію можуть суттєво допомогти в налагодженні зв’язку з донькою. Ви не самі у своїх переживаннях, і важливо шукати рішення разом.
Записатися на консультацію до цього психолога