Не можу контролювати свої емоції, що з цим робити?
Доброго дня! Мені дуже потрібна порада. Я останнім часом помічаю за собою, що не можу нормально стримувати свої емоції. Наприклад, якщо якась дрібниця йде не так, як я очікую – можу рознервуватись або вибухнути на оточуючих. Це стосується і близьких людей, і колег по роботі. Потім мені стає соромно, вибачаюсь, але через якийсь час все повторюється. Ще помічаю, що часто ображаюсь, навіть коли причин для цього небагато, а в голові воно починає прокручуватись, і я накручую себе далі. Здається, стало важче радіти й загалом тримати себе в спокійному стані. Скажіть, будь ласка, як навчитися краще керувати своїми емоціями? Може, є якісь методи або поради, з чого можна почати, бо самій розібратись не виходить. Дякую!

Всі відповіді:
Лэна, вітаю!
Дякую, що поділилися своїми відчуттями.
Злість – це природня захисна емоція, яка виникає коли хтось порушує наші кордони, чи чинить з нами несправедливо, або робить щось таке, що нам не подобається. Образа ж виникає, якщо причина злості не була усунута, і ситуація не була вирішена. І якщо з чим нічого не робити, то потім злість може бути направлена не на той об’єкт, який став її причиною.
Наприклад, керівник висловив критику щодо виконаної роботи, над якою жінка тяжко працювала декілька днів і вважає, що все зробила як треба. Вона не згідна з його критикою, але так як він є авторитетом, то не може висловити свою злість в його сторону. Потім вона приходить додому, а там дитина розкидала іграшки по кімнаті чи говорить щось не те, і ось вона починає сварити дитину, хоча насправді злиться на свого керівника.
Злість – це індикатор того, що щось іде не так як нам хочеться, і вона може допомогти нам краще зрозуміти свої потреби. Повністю позбутися злості неможливо, але можливо навчитися керувати своїми емоціями.
Що може допомогти?
1) Усвідомлення в моменті: яку емоцію я зараз відчуваю? Злість, образа, смуток…
2) Прийняття. Це дозволити собі відчути цю емоцію на декілька секунд і прийняти її, сказавши собі: я зараз злюсь чи я ображаюсь. Таким чином ви дивитесь на емоцію, а не втікаєте від неї.
3) Вчитися прямо говорити про свої почуття: «Я зараз злюсь, тому що мені неприємно…» Якщо складно говорити в цей момент, то краще зробити паузу, для того щоб заспокоїтися, а потім продовжити розмову.
Злість мобілізує ресурси організму і містить в собі силу, і якщо цю силу направити у правильний напрямок (на спорт або фізичні дії), то вона буде допомагати досягати цілей.
4) Рефлексія. Пошукайте причину вашого стану, для того щоб він не повторився знову у схожій ситуації. Задавайте собі питання до тих пір, поки не зрозумієте причину:
Що стало причиною виникнення емоції? Що саме мені не подобається в цій ситуації? На що саме я образилася? Чи справді я злюсь на цю ситуацію (людину), чи щось інше стало причиною? А якої реакції я очікувала? Чому інша людина діє саме так, а не інакше?
5) Можете згадати епізоди, коли Ви сильно розізлилися чи образилися і виписати на аркуш паперу свої почуття, відповісти на питання вище.
6) Поговорити про такі ситуації з психологом, який допоможе розібратися в почуттях, їх причинах та подивитися на ситуацію під іншим кутом.
Бажаю Вам більше радості та спокою у житті!
Записатися на консультацію до цього психолога