Не можу зрозуміти свої реакції в стресових ситуаціях
Доброго дня. Мене турбує така проблема, яку я собі вже декілька років пояснити не можу. Коли я потрапляю в якісь стресові чи конфліктні ситуації, то я починаю або дуже різко поводитись, або, навпаки, ніби «завмираю» і не можу сказати ні слова. Типу думаю «треба діяти», а замість цього роблю щось абсолютно протилежне або просто уникаю ситуації. Після цього потім вдома прокручую в голові ці моменти, аналізую свої дії і нічого не розумію. Чому я так себе вів? Це вже якось на звичку схоже, тому що повторюється щоразу. Я хотів би зрозуміти, з чим це взагалі може бути пов’язано і як навчитися контролювати свої реакції, щоб нормально поводитись. Дякую за допомогу.

Всі відповіді:
Доброго дня, Олександр! Ви зараз описали базові реакції на стресові чи конфлікті ситуації: "Бий, біжи або замри". Вони є природніми для нас. Після таких випадків важливо зняти фізично з тіла цей стрес. Тобто присідати, бігати, прогулятись на свіжому повітрі. Будь-яка фізична активність, яка вам подобається.
Далі спробуйте розібратись, на що саме була така реакція. Подивіться на ситуацію з позиції спостерігача. Що саме було найнеприємнішим для вас? Як ви себе почували у моменті?
Можете самостійно проводити аналіз чи працювати з психологом.
Така реація пов'язана з вашим захистом, який вмикається, коли ви відчуваєте умовну "небезпеку", тобто можуть порушувати ваші особисті кордони, самооцінку чи наче "нападати" на вашу думку. Важливо те, як ви це сприймаєте. Скоріше за все, ваша реакція виробилась ще у дитинстві і тепер продовжує виникати, поки ви не почнете від'єднуватись від неї в моменті. Наприклад, виникла конфліктна ситуація, ви знову відчули, що хочете різко відповісти чи завмерти. Спробуйте у моменті просканувати своє тіло і прислухатись до власних відчуттів та емоцій. Потім проаналізуйте, що саме викликає таку реакцію (яка дія чи слова іншої людини). Як це на вас впливає і як би ви хотіли відреагувати по-іншому?
Ми можемо контролювати свої емоції та реакції у моменті. Бажаю вам відчуття внутрішнього спокою і контролю у стресових ситуаціях.
Записатися на консультацію до цього психолога