Як пережити втрату близької людини?
Доброго дня. Я б хотіла отримати пораду, бо зовсім не знаю, як впоратись. Нещодавно я втратила дуже близьку і рідну людину, з якою була пов'язана більша частина мого життя. Це була для мене не просто підтримка, а, у певному сенсі, частина мене. Тепер всередині ніби якась порожнеча, і я не розумію, як жити далі. Постійно виникає відчуття провини, що я могла зробити щось інакше або не зробила чогось важливого. Моє оточення мене підтримує, але я відчуваю, що їм складно постійно бути поруч, і боюсь їх обтяжувати своїми проблемами. Мені хочеться дізнатись, як навчитися жити з цим і знову почати відчувати хоча б щось добре. Як відпустити цю втрату і повернутись до нормального життя? Дякую за відповідь і розуміння.

Всі відповіді:
Вітаю, Анастасія. Дуже співчуваю вашій втраті. При втраті близької людини нормально горювати. І чим більш близька була людина, тим сильніше і триваліше може бути це почуття. Мені шкода, що окрім цього стану вам доводиться ще мати справу із відчуттям провини і тим, що ви когось обтяжуєте собою в цей нелегкий період. Та найкраще, що ви можете для себе зробити зараз - підтримати той стан, який є, так ви даєте вивільнитись усім почуттям, які з'являються. І тоді з часом їх стане менше. Можливо допоможе, якщо ви згадаєте, що взагалі в цілому вас підтримувало раніше, коли ви проживали кризові стани? Також мені здається може бути помічним створити певні "ритуали прощання", наприклад у вигляді листа тій людині, яка пішла, щоб сказати їй все, що не встигли. Бажаю вам прожити цю втрату якнайм'якше.
Записатися на консультацію до цього психолога
Вітаю, Анастасіє! Співчуваю Вашій втраті. Щоб пройти процес горювання та продовжити жити далі, Ви можете скористатися такими техніками та порадами:
1. Відповісти собі на запитання:
Які потреби перестали задовольнятися після смерті близької людини та як інакше Ви можете їх задовольнити?
Яку частину себе ви втратили, що була під час контакту з померлою людиною? Як і де Ви можете зараз її проявити?
2. Сісти зручніше на стілець та уявити навпроти себе на іншому стільці померлу людину. Розкажіть їй про те, що Ви відчуваєте та попросіть про підтримку. Які слова підтримки Ви хотіли б почути від неї в цей момент? Повірте, що померла людина так само прагне, щоб Вам стало легше, та не хоче, щоб ви почувалися винною.
3. Намагатися щодня контактувати з навколишнім світом через свої органи чуття: слухати улюблену музику, бувати в красивих місцях та звертати увагу на гарні краєвиди, вдихати аромат улюблених квітів чи парфюмів, смакувати смачною їжою та напоями, а також дбати про своє тіло, зокрема займатися дихальними вправами, медитаціями та приємними процедурами. Це допоможе підтримувати контакт із собою та переключати нервову систему зі стану стресу в розслаблення.
Якщо знадобиться допомога психолога, скористайтеся цією можливістю для покращення свого стану.
Записатися на консультацію до цього психолога